Göteborgs Dans- och teaterfestival
Group Created with Sketch.
Group Created with Sketch.

Fler speltillfällen

Köp

Priser

Du kan ej välja pris här. Det gör du i biljettsystemet efter att ha klickat på köpknappen.

Köp

Aktuellt

Nästa festival äger rum i augusti 2018. Under tiden gör vi några nedslag i form av både föreställningar och residens. Ta reda på vad som händer under mellanåret!

Foto: Creative Commons CC0

Scenkonstresidens för gravida med Quarantine

 

I mars kommer Quarantine tillbaka! Det manchesterbaserade teaterkompaniet gästade festivalen 2016 med föreställningen Wallflower som vi visade på Vitlycke Centre for Performing Arts. Nu är de tillbaka för att under två veckor arbeta i residens med gravida kvinnor från Göteborg. Arbetet är del av ett researcharbete med föreställningen Spring.

Utgångspunkten för Spring är nio gravida kvinnor och deras ofödda barn. Ett verk om förväntningar och om väntan. Spring är sista delen i Quarantines helaftonsföreställning Summer. Autumn. Winter. Spring. som har nypremiär på Norfolk and Norwich Festival i maj.

Residenset innebär att delar av kompaniet kommer till Vitlycke Centre for Performing Arts i Tanum och till Göteborg för att fördjupa och förfina arbetet med texter och idéer. Till residenset har gravida kvinnor från Göteborg bjudits in för att dela med sig av sina tankar, frågor och reflektioner om sin tid, förväntningar och framtiden.

 

Om Quarantine

Det brittiska teater- och performancekompaniet Quarantine är baserade i Manchester, Storbritannien, där de varit verksamma sedan 1996. Deras arbete föregås ofta av långtgående och djup research med skådespelarna på scen. Ofta vill de i sina projekt lyfta upp folk som sällan annars syns på teaterscener: bland annat har de samarbetat med filosofer, soldater, kockar, barn, florister, operasångare och många fler. Kompaniet har en särpräglad röst inom brittisk samtida teater och har blivit internationellt erkända för sina formexperiment kring vardagliga berättelser.

 

Recensioner

Quarantine has created something genuinely special with this show. Summer. Autumn. Winter. Spring. is a high watermark in the history of a remarkable theatre company…
★★★★★ The Skinny, 2016

Quietly, determinedly brilliant… a vital reminder that we’re not all so very different, or so very separate after all…
★★★★ The Stage, 2016

 

Projektet är initierat och drivs av Göteborgs dans- och teaterfestival med stöd av det europeiska nätverket NXTSTP och EU:s Kulturprogram.


Foto: Markus Gårder

Satyagraha – Folkoperan / Cirkus Cirkör

29 april – 1 maj på Stora Teatern

Satyagraha presenteras i samarbete med Göteborgs dans- och teaterfestival och Stora Teatern. Cirkus Cirkör och Folkoperan har satt upp Satyagraha, en opera i tre akter av Philip Glass, om den unge Mahatma Gandhis tid i Sydafrika. Den tid då han upptäckte Satyagraha, sanningens väg, det som skulle bli början på det vi kallar civilt motstånd. Den kritikerrosade föreställningen, som blandar nycirkus med opera och spelas med full orkester. Gästspelet på Stora Teatern är det första och enda utanför Stockholm.

Philip Glass är sedan sjuttiotalet en av USAs mest framstående tonsättare. Hans musik får ibland etiketten minimalism, men är mäktig och suggestiv, ofta med en närmast hypnotisk kraft. Genom sin rika filmmusikproduktion, världsturnéer med sin egen ensemble och samarbeten med artister som David Bowie och Laurie Anderson har han en stor beundrarskara världen runt.

Nu får vi för första gången i Göteborg uppleva Satyagraha i en version som liksom Glass musik upphäver tid och rum. Tilde Björfors, cirkusdirektör och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör, står för regi och hon har hjälp av cirkusartister och operasångare, kör och orkester.

För Tilde Björfors handlar både operan Satyagraha och krocken av konstformerna om risk och möjlighet. Förmågan att våga ge sig ut i det okända och utvecklas. Hennes tidigare verksom spelats på Stora Teatern; Wear it like a crown, Knitting Peace och Limits, behandlade ämnen som fred, gränser, risker och möjligheter. Tolkningen av Satyagraha bygger vidare på dessa teman men går ett steg längre genom att våga tro på en fredlig väg.

Satyagraha framförs på sanskrit med en sammanfattande översättning till svenska.

Recensioner

“Mäktigt när cirkus väver trådar runt Gandhi” “Tilde Björfors uppsättning andas genuin musikalisk förståelse…” SvD

“upphetsande starkt…” “…styvt framfört av orkestern ledd av Matthew Wood” SR Kulturnytt

“väldigt bra” “oemotståndligt” SVT Kulturnyheterna

”Seriöst och vackert. Samarbetet med Cirkus Cirkör är en fullträff.” ”Med Cirkus Cirkör och Tilde Björfors har Folkoperan fått en alltigenom seriös och vacker produktion.” DN

”Betyg 5 av 5” ”Fantastisk minimalism” ÖstgötaCorren & Norrköpings Tidningar

”.. Matthew Wood håller snyggt ihop partituret… kören gör fina insatser och flera av solisterna är utmärkta. Man sjunger imponerande nog på sanskrit, ett mjukt, musikaliskt språk.” Aftonbladet

”Vi sitter med andan i halsen i tre akter och följer en orädd Gandhi på scenen med en storslagen orkester, kör och cirkusartister.” ”Vi får lära oss om Satyagraha ”Sanningens väg”, på ett minst sagt häftigt sätt.” Teaterstockholm.se

”Jag var hänförd. Efteråt kändes det lite som om jag mediterat. I huvudet genljöd de repetitiva klangerna…” ”Som musikalisk introduktion till Mahatma Gandhis liv är det lysande. ” Resemagasinet Vagabond

”Cirkusartisterna från Cirkus Cirkör var fantastiska i det de gjorde.” kulturbloggen.se

“En ton av livsvilja och glädje…” Tidskriften OPUS

“Succé för cirkusopera” Enköpingsposten

“…ett fantastiskt och gränslöst möte mellan musik, sång, bild, texter, cirkuskonster och sceniska tablåer.” Danstidningen

“I intensitet, tempoval, ekvilibristik och teknisk briljans” Tidningen Kulturen

 

Läs mer om föreställningen.

 

 


Uppdatera din webbläsare

Den webbläsare som du använder är föråldrad. Uppdatera din browser

Visa sidan ändå