Workshops
I samband med Göteborgs dans- och teaterfestival 2024 arrangerades både klasser och workshops för publiken att ta del av.
På bild: ¡VIVA! / Manuel Liñán, Foto: Marcos G. Punto
Masterclass med Sankai Juku – Whatmovesthebody?
Bild från föreställningen UNETSU av Sankai Juku. Foto: Sankai Juku.
Ärlegården
Språk: Engelska
I samarbete med Dansalliansen erbjöd vi en exklusiv Masterklass i Butoh med Semimaru som är en av Sankai Jukus medgrundare. Semimarus tillvägagångssätt inom Butoh är rotad i en djup förståelse för kroppens relation till rum, närvaro och rörelse. I workshopen utforskade han avslappning, spänning och gravitation. Även när en dansare är stilla pågår en underliggande energi. Dans är inte enbart rörelse utan även medvetenheten och avsikt bakom varje gest. Detta överensstämmer med Butohns filosofi, som ofta undersöker det undermedvetna och syftar till att uttrycka inre tillstånd genom dans. Semimarus betoning på observation och medvetenhet i rörelse understryker idén att dans inte bara är en fysisk handling utan också en mental och spirituell sådan. Genom att uppmuntra till utforskning och undersöka kropp och rörelse bjöd denna workshop in till en djupare nivå av självmedvetenhet och uttryck.
En masterclass som erbjuder djupgående utforskning av kroppen, sinnet och själen genom Butoh-konstens praktik.
Workshopen vände sig till professionella dansare.
Whatmovesthebody? sker genom ett samarbete mellan Dansalliansen, Danscentrum Väst och Göteborgs dans- och teaterfestival.
Storytelling in Theatre med Corinne Jaber
Bild: Corinne Jaber i föreställningen Oh, my sweet Land. Foto: Mario Del Curto
Folkteaterns Lilla scen
Språk: Engelska
Såhär beskriver Corinne Jaber workshopen:
Mitt arbete som skådespelerska, författare och även regissör har under åren handlat om att utforska berättelser som har att göra med världen vi lever i, kan hitta ett teatralt uttryck. Hur en berättelse kan berättas på det enklaste och mest ärliga sättet.
Denna workshop riktade sig till professionella skådespelare, dramatiker, regissörer och dramaturger och syftet var att för deltagarna att lära sig hur man utvecklar sin berättarkonst och tar den till en högre nivå. Målet var att hitta de verktyg vi behöver för att ta en berättelse och göra den till ett sceniskt verk, där vi utforskade vilka olika teatrala former en berättelse kan ta.
Workshopens upplägg:
Varje deltagare i workshopen tog med sig en ca fem minuter lång historia, som de har en koppling till och anser vara relevant. Från denna pool av berättelser valde vi tillsammans tre stycken berättelser som vi ska arbeta tillsammans med i mindre grupper. Vi utvecklade dramaturgin genom improvisation samt genom snabba skrivövningar. Vi använde oss av rörelse, röst och ljud som uttrycksformer för att hitta ett sätt att berätta historien på ett så ärligt, direkt och engagerande sätt som möjligt.
Om Corinne Jaber:
Corinne Jaber är en syrisk-tysk skådespelerska och dramatiker som föddes i München och växte upp i Kanada och Tyskland. Hon är en prisbelönt skådespelerska såväl som författare och regissör och har varit del av många internationella teaterproduktioner på engelska såväl som på franska. Jabers karriär präglas av ett varierat utbud av internationella teaterproduktioner, vilket visar hennes stora mångsidighet. Bland dessa märks hennes roller i banbrytande verk som Peter Brooks Mahabharata, A Dybbuk For 2 tillsammans med den avlidna Bruce Myers, och Irina Brooks Beast on the Moon, där hon erhöll det prestigefyllda “Molière”-priset för Bästa Skådespelerska i Frankrike.
Mer nyligen medverkade hon i och medskapade monologen Oh my sweet Land, i samarbete med dramatikern Amir Nizar Zubai. Oh my sweet Land kommer att spelas på Göteborgs Stadsteater den 26e och 27e augusti under årets festival (så den är tillgänglig att se i Göteborg dagarna före workshopen).
Utöver sina framträdanden har Jaber gjort betydande insatser för teatern i Afghanistan genom sitt Shakespeare-samarbete med lokala skådespelare i Kabul. Deras ansträngningar resulterade i en uppsättning av Comedy of Errors vid “Globe to Globe Festival” för Globe Theatre i London. Jabers kreativa talanger sträcker sig även bortom scenen; hon har gett sig in i filmmakande med sitt verk The Bus That Didn’t Stop On the Partition of India, som hon både producerade och regisserade. Hennes senaste teaterföretag, Munich Medea: Happy Family, hade premiär i New York tidigare i år.
Workshopen presenterades i samarbete med Kulturakademin.
Daglig träning för yrkesverksamma scenkonstnärer
GAGA med Emma Rozgoni
Konstepidemin, Gröna rummet, Konstepidemins väg 6
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Companys konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.
Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012.
Arrangeras i samarbete med Gaga Sweden/ilDance.
Viewpoints med Anne Jonsson
Konstepidemin, Gröna rummet, Konstepidemins väg 6
Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett sceniskt material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förhållningssätt till tid och rum agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.
Anne Jonsson är konstnärlig ledare för Teater 3 i Stockholm. Men hon är också regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.
Daglig träning arrangeras i samarbete med Teateralliansen.
Flamencoworkshop med Manuel Liñán
På bild: Manuel Liñán i föreställningen ¡VIVA!. Foto: Marcos G Punto
Ärlegården, Ärlegatan 3.
Om workshopen:
Konceptet är väl beprövat och mycket populärt på den internationella flamencofestivalen i spanska Jerez, där man dansar två pass (11-13:30 samt 15-17:30) med en lång paus då man hinner luncha och koppla av.
Manuel Liñan är en metodisk och pedagogisk lärare. Fokus på hans dansklasser ligger på dans, musik och helt enkelt att fylla rörelserna med innehåll. Han beskrivs som en sympatisk och ödmjuk person, och det återspeglar sig i hans pedagogik. Många anser att Liñan är en av Spaniens främsta flamencolärare, och det gäller både för nybörjare och för professionella dansare.
Workshopen görs i samarbete med Flamenco Göteborg och Danzlagret.